The Heart ♥ wishing for,

A nice picnic (just us,escapism)
Another FCUK jeans
Old skool spec,re-do.
Shoes(currently in love with NIKE ballerina)
Forever21 collection(A feminine sense need to be inculcate)
Smartphone (wink*)
Vaio-s Reddy laptop
Digital camera (Ixus, will be nicee)
Simple Mp3.
Hair theraphy ;)

07 June 2009

60 jam bergelut untuk bernafas..



AMARAN:ENTRY INI MENGANDUNGI UNSUR YANG SANGAT MENGADA-NGADA.

PENULIS TOUCHING KETIKA INI =)

JADI SILE KLIK BUTANG PANGKAH BERWARNA MERAH DI SUDUT KIRI SKRIN ANDA JIKA ANDA TIDAK MENYUKAINYA.

TIDAK PERLU RASANYA TINGGALKAN KOMEN YANG MENYAKITI ATAU MENYINGGUNG HATI PENULIS YANG SEMEMANGNYA SEDANG TOUCHING SEKARANG.

KERJASAMA ANDA SAYA DAHULUI DENGAN UCAPAN GAZILIION TERIMA KASIH =)


~PENULIS:DIDIEY~



5 jun 2009,hari saya menulis entry ini.

Waktu : 10.59 malam.

Saye: berada di katil.

Sunyi.ibu dan adik-adik di rumah jiran sebelah.

Jiran saye bernikah malam ini.ada jamuan mungkin.

Pada tarikh ini.

5 jun 2009.

Terlalu simbolik tarikh ini.



2 tahun lalu,

Tarikh:05/06/07

Waktu : 10.59 malam



Saye:juga di katil ini.

Sunyi juga.adik-adik sudah tidur.

Keletihan menjaga ibu di hospital siangnya.

Sedang bercakap di telefon dengan ‘si dea’

Emosi.air mata berlinang.sungguh.

Sedih tak tertahan.Bila fitnah dilemparkan dan kate si penyampai,khabar itu dari mulut ‘si dea’.

Terguris hati.Robek perasaan.

‘si dea’ di hujung talian.Gumam.Tak bersuara.Kesal mungkin.



Tiba-tiba perbualan mati.

“cukuplah menangis.I kat sini.I ade untuk you.I akan jaga you.Sampai bila-bila.”

Giliran saya pula kaku di situ.

“I sayang you.please dear,didiey bagi I peluang.”



Lalu saat itu,saya menjadi milik ‘si dea’.

Kesayangan dea katanya.

Ingat lagi..bile ‘si dea’ berjanji akan menjaga saya.



Muhammad Hanan Syafiq bin Fahrul Razi..

Tanyalah ape sahaja tentang ‘dea’

Akan saya jawab sejujurnye.



06/06/09

Subuh pertama dea menggerakkan saya dengan panggilan telefon.

Indah.ikhlas.itu rasa hati.

Dan buat kali pertama dalam hidup saya mendoakan seseorang yang asing dalam hidup di dalam solat subuh.

Dan Alhamdulillah ‘si dea’ masih terkamit di bibir dalam doa setiap usai solat.



07/06/09

Pertama kali berjumpa,

Saya di hospital ketika itu,berjanji mahu berjumpa.

Menemaninya makan tengahari di Ipoh Parade.

Bergetar suara ini keika meminta izin ibu untuk keluar sebentar meninggalkan dia berseorangan sebentar di katil hospitalnya,

Ibu memandang.Aneh.

“Siapa??”

Dan saya tak dapat menjawab.

Maaf ibu..Along takut.

Memahami mungkin.Ibu mengizinkan.

Diberinya wang sedikit.



Pertemuan pertama:

Nasi goreng ayam&coke.

Tawaf satu mall.

Bercerita.Kisah hidup ‘si dea’ dan saya.

Katanya saya cantik.

Saya ragui kebenaran akuan itu.sehingga hari ini.



Saat-saat bersamanya terasa bahagia.Jahil.True first love kesimpulannya.

Setiap hari penuh senyuman.

Tingkatan lima.hidup saya gila.

Tekanan SPM hanya picisan.

Ditemani kawan-kawan yang sangat memahami.’si dea’ melengkapkannya.

Kami keluar bersama.Menggila bersama.

Persahabatan dan Cinta.Hidup sangat sempurna di kala itu.

‘si dea’ benar-benar pandai mencuri hati siapa sahaja.

Dari kawan-kawan saya yang gila-gila sehinggalah ibu bapa saya.



Ibu bapa saya menyayangi nya.

Hanya ‘si dea’ sahaja yang dibenarkan menyentuh stereng kereta kesayangan ayah.

Hatta ketika itu,umurnya masih belum mencecah 18 tahun,jauh sekali mempunya lesen kenderaan 4 roda itu.

‘Darurat’.

Kata ayah.Ketika itu,allayarhamah nenda meninggal dunia.

Di Johor Bahru.Ayah rawan.Gusar.

Dea tidak pernah memandu sejauh itu.Berseorangan pula.

Terus disuruh saya menelefon’si dea’.

Tanpa tahu apa tujuan.saya hanya menurut.

“Anan,siap-siap.Datang sini.Ikut kami balik JB.opah meninggal.ayah ta larat drive sorang-sorang”


Saya kaget.terdiam di situ.terpana.

Pertama kali,ayah membahasakan dirinya ‘Ayah’ pada orang lain.

*ibu memang sudah biasa dipanggil ‘ibu’ di kawasan kejiranan kami.ibu mesra.ayah kurang.



Kepulangan kami ke Johor penuh perasaan.

Saya merasa sesuatu setiap kali tangan ayah memegang peha ‘si dea’ ketika memandu.

Sebagai isyarat, kelajuannya melampaui had laju ayah.

*ayah saya tidak memandu kaju =)



Setibanya kami di Johor.semua sanak saudara sudah ada.

‘si dea’ mencuri perhatian.

Ibu memberi status terkini: anak angkat.

Kerajinannya menawan hati.Kelancarannya membaca ayat suci al-yassin membuat sanak saudara yang lebih tua memandang ketika tahlil.

Ayah memegang bahu ‘si dea’ ketika berzikir.saya tidak tahu apa maksudnya,tapi yakin.itu tanda yang baik.mungkin.

Yang paling meruntun rasa,dea yang mengimamkan solat subuh keesokannya.

Ibu menitis air mata mendengar ayat suci dibacanya ketika solat.



Ramai bertanyakan tentang ‘si dea’ pada ibu.

Dan ’si dea’ dengan bangga mengakui status baru itu.

Opah saudara mengusik mahu mengenalkan ’si dea’ pada anak perempuan bongsunya.

Sebaya kami. Saya menjeling tajam.

Signal cemburu,=)

‘si dea’ hanya tersengih.Tanpa jawapan.



Perjalanan pulang ke Ipoh juga penuh perasaan.tapi berbunga.

Kami bercerita seisi keluarga.



si dea’ baanyak menitip kesan dalam hidup ini.

Jujur saya katakan.

Saya bertudung atas bantuan ‘si dea’.

‘si dea’ orangnya cerewet.

“baju jangan ketat.kuar pakai tudung.jangan rapat sangat dengan lelaki.”

Hidup ini banyak atas bantuan nasihat ‘si dea’

Saya kasar dan keras orangnya.

Ibu dan ayah sering penat memarahi.

Tapi when it comes to ‘him’,saya kalah.



Kata ibu:menasihat /memarahi saya lebih senang melalui ‘si dea’

Pernah satu ketika,saya alpa,leka ..

Keluar bersama rakan hingga lewat malam.

Bergaduh pula dengan ‘si dea’

Dicarinya saya seluruh Ipoh.

Berakhir di depan rumah.

Saya baru turun dari kereta kawan ,

Ditariknya tangan saya.kejap.kuat.

Dimarahnya saya sehingga saya terdiam termangu dengan bebelannya.


Di depan rumah.

Ibu keluar,saya sudah bersedia diberi apa sahaja hukuman.

Walaupun dipukul.Huhu =)


Tapi ibu hanya senyap bile ‘si dea’ berkate;

“ermmm..anan da marah dea dah bu.ibu masuk lah tido”


Ibu masuk.tidur.

Betapa percaya nya ibu pada ‘si dea’



Tapi itu semua memori.

Sesuatu yang takkan berulang.mungkin tidak akan berulang sama sekali.

Masa berlalu pantas.Kami lelah melawannya.

Entah berapa kali kami ‘putus’..tapi tetap ‘bersama’

Hatta jika sekarang bila ditanya status kami,saya akan tergagap.

Menurut seorang rakan,’si dea’ juga pasti begitu.



Dea membahasakan saya sebagai ‘sayang,

Automatic,saya akan memanggil ‘si dea’ hubby..



Jadi,nilaikan lah.walaupun kami dikatakan bukan lagi pasangan bercinta,

Kami berbual seperti itu.

Dan masih lagi.tak tahulah sampai bila ini akan berlarutan.

Noktah kisah ini tak kelihatan.


Setiap kali ‘si dea’ merasa sesuatu,pasti telefon ini akan berdering.

Walaupun ketika itu,’si dea’ bersama yang lain.

Dan saya juga bersama yang lain.

Kata ibu:yang lain itu gunanya untuk mengukur sejauh mana rasa kami berdua.

Kejam bukan??

Menggunakan perasaan orang lain untuk mengukur rasa sayang pada insan lain.

*jangan risau,saya sudah insaf. =)

‘si dea’ masih bersama yang lain. Acapkali bergaduh,saya pula menenangkan ‘si dea’


Kata ibu: saya isteri tua yang sangaatt baik.

huh!mintak simpang di madukan.



Baru beberapa hari lepas,’si dea’ bertandang ke rumah.

Kunjungan ‘anak’ pada ibunya.

Kami berborak.berkongsi jenaka.

Masih memanggil saya ‘sayang’..

Masih lagi akrab dengan ibu dan ayah.



Tapi kami bukan lagi pasangan bercinta.

Bukan lagi.bukan.

Saya harus bangun dari semua kisah sedih ini.

Tapi mimpi memori indah ini terlalu manis.

‘si dea’ bukan lagi milik saya.

‘si dea’ sudah dipunyai.



Serasa,mahu sahaja,saya tidur dengan lama.

Bangun sahaja,ini semua hanya mimpi.

Saya tak tahu bagaimana na harung hari-hari depan.

Kisah ini hanya untuk berkongsi rasa.

Bukan untuk mengharap belas.

Bukan untuk meng’aib’ sesiapa

Mungkin sesiapa yang mengenali ‘si dea’,senyaplah.

Tiada niat intuk memalukan ‘si dea’.

Ini hanya sebuah kisah.

Di mana noktahnya masih samar.




.

8 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

FIRST!!!!!!!!!! =)

azzaliena suziantie said...

didiey sabar k:)
i know how ur feel :(
biler i bace..kesah stori kite same dear...
he change me a lot too :(

u ade i kan??
eneting jux give me a text :)

Mr K said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mr K said...

Kau delete. Okay, kau terasa. >,> Maaf.

well,
Mesti perit gila kan bila da putus slps si dia dah rapat ngan famili. And ayah kau mmg sporting.

Kau nak terima yang kau dan dia dah tak bersama pun ssh. Fam kau pun aku rasa ssh gak. Termasuk ayah kau yang mmg dah setkan untuk jadi menantu.

Kalau ada jodoh, korang pasti akan bersama semula. Itu doa.

And kau still sayang kat dia?

didiey ;) said...

dea lah yang aku maksudkan :gagal melupakan.;)

Mr K said...

Hmm. "Kali pertama jumpa dia." kau kenal dia melalui internet?

Maaf banyak tanya and buat kau teringat kisah silam. Just wondering.

didiey ;) said...

kawanku kawan dea.
satu sekolah mereka.
dea dpt my fon number dr kawannye.
pertama kali melihat muke:di myspace.

huhu..
tape ;)

sophie said...

dear!!

c0wey xpat teman u kuar 5 jun ny..

i h0pe u okay!

iLysm..

nam0 cdeyh2..

it gets better in tyme opefully..